Logo Takkraft
  • Hem
  • /
  • Blogg
  • /
  • Din gudie till rätt laddbox

Välj rätt elbilsladdare

Din guide till rätt elbilsladdare! Det kan vara svårt att sätta sig in i havet av elbilsladdare. För vilken är det egentligen som passar dig och dina behov allra bäst? Nu ska vi gå igenom olika sorters laddboxar och se om vi inte kan reda ut några frågor.

En laddbox, kallas även för elbilsladdare eller laddstation, är en enhet som används för att ladda din elbil eller hybrid. Det finns laddboxar med 1-uttag, 2- uttag, olika laddeffekter och anslutningsmöjligheter. En laddbox kan installeras hemma hos privatpersoner och även i offentliga miljöer, som i ett garage eller på en parkering. Man ansluter sig och laddar bilen genom en laddkabel kopplad till laddboxen. Ladda smart, säkert och snyggt med en egen laddbox! 

Välj rätt modell

Börja med att fundera på hur många uttag du behöver? Har du kanske mer än en bil eller är ni en brf med flera elbilar i föreningen, då kan du fundera på alternativen att skaffa en laddbox med två uttag eller två stycken laddboxar med ett uttag. Vilken du ska ha kan beror på hur nära du har möjlighet att ställa två bilar om de båda ska laddas samtidigt. 

Laddbox i hemmet

För den som vill installera en laddbox hemma finns det mängder av modeller och märken. Vi arbetar endast med de största laddboxleverantörerna såsom Charge Amps, Garo, Zaptec och Sigenergy. Här kommer två exempel på laddboxar, en med 1-uttag och en med 2-uttag.  

Garo entity pro: 1- uttag
  • Högsta laddningseffekt: 22kW

  • Tredjepartcertifierad

  • Stödjer 1- fas & 3- fas laddning

  • Styr laddning och sätt upp ett batterischema med appen Garo Connect.

  • I Garo Connect finns funktionen Price Adaptive Charging som anpassar laddningen och ser till att ladda din elbil när priset är som lägst.

Charge amps Aura: 2- uttag
  • Högsta laddningseffekt: 22kW per uttag

  • Skapad av återvunnen aluminium

  • Stödjer 1- fas & 3- fas laddning

  • Laddningshistorik sparas i molnet

  • Styr laddningen och sätt upp ett batterischema med “Charge amps cloud”

Laddbox i offentlig miljö

Ska du installera en laddbox i en offentlig miljö som exempelvis på en parkeringsplats eller i ett garage kan möjligheten att betala på plats vara bra. Zaptec har en modell som heter Zaptec Pro och kan mäta förbrukningen hos alla enskilda användare. Detta gör att kostnaden kan delas rättvist mellan användarna. Du som äger laddboxen kan också genom molnplattformen Zaptec portal se strömförbrukning i realtid, kontrollera vilka som får använda laddboxen och styra systemet efter behov. 

Fler specifikationer:

  • Användarna kan betala direkt via Apple pay, nyckelbricka, kreditkort eller Google Pay.

  • Sätt priset och bestäm laddningsavgiften.

  • Bestäm om den ska vara privat eller offentlig, bestäm exakt tid.

  • Inget extra pappersarbete.

Ladda i vägguttag eller laddbox

Att ladda elbilen i ett vanligt eluttag rekommenderas inte, av varken oss, andra branschverksamma eller Elsäkerhetsverket. Ett vanligt eluttag är inte tänkt att utsättas för en sådan hög effekt under så många timmar som det krävs att ladda en elbil i ett vägguttag. Det skapar ökad risk för kortslutning eller i värsta fall brand. Laddningen är också långsam och kan ta upp till 40 timmar för att ladda fullt. Det finns inte heller någon möjlighet att styra laddningen.

Brandskyddsföreningen menar att det ska ses likt ett reservhjul och användas om inget annat alternativ finns.

Med eller utan lastbalansering?

Lastbalansering är en säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral/ elmätare och känner av elförbrukningen i realtid. Detta för att säkerställa att elsystemet inte överbelastas om du använder laddboxen samtidigt som andra el- enheter i huset. Med lastbalansering sänker laddboxen laddeffekten vid behov för att förhindra överbelastning, att proppen går eller i värsta fall brand. Att installera lastbalansering är det säkra valet. 

Väljer du att beställa en laddbox utan lastbalansering fortsätter den att ständigt ladda på samma effekt även med alla el- enheter i huset igång samtidigt. Risken att överbelasta systemet blir väldigt hög. Överbelastas systemet kan proppen gå och i värsta fall finns det risk för brand.

1- fas laddning eller 3- fas laddning

1- fas eller 3- fas laddningen innebär hur snabbt en elbil kan laddas, 1- fas är långsammare och 3- fas snabbare. Vilken som passar dig handlar inte bara om hur snabbt bilen kan laddas utan det även på vilken sorts bil du har, vissa bilar stödjer nämligen inte 3- fas laddning.

Funderar du eller planerar du på att byta elbil de kommande åren kan vi ändå rekommendera att du köper en laddbox med 3- fas då du med den ändå kan ladda 1- fas och i framtiden ladda 3- fas.

Vad är skillnaden på laddbox typ 1 och 2?

Skillnaden på laddbox typ 1 och 2 är att ladduttaget ser annorlunda ut. 

Vilken just du ska ha beror på vilken bil du har och maximal laddkapacitet, det vanligaste idag är elbilar med typ 2-uttag. Se bild.

Vad är det nyaste inom elbilsladdare?

Kommande inom elbilsladdare är Vehicle to Grid (V2G) och Vehicle to Home (V2H) tekniken. 

V2G möjliggör att en elbil kan användas som ett eget energilager för privatpersonens hem. Själva batteriet i elbilen förvandlas till ett slags batterilager och kan därför användas för att stabilisera elnätet, man överför ström från elbilens batteri direkt till elnätet.

V2H gör att du kan koppla ihop elbilens batteri med husets elanläggning och därmed användas som ett batterilager för dina solceller.  

Märket som just nu erbjuder denna teknik är Sigenergy och det fungerar endast för särskilda bilmärken, som är Tesla och volkswagen, och modeller från dessa märken. I bild ser du Sigenergys modell där laddaren är ett block tillsammans med batteriet och växelriktaren. 

Denna nyhet ses som särskilt intressant för dig med laddbox och elbil då det är en möjlighet att tjäna pengar på överskottsel.

Skribent: Sara Österberg
Källor: Brandskyddsföreningen, Elskyddsnätverket, Vattenfall

Ibland behöver någon förklara

Och vi är experter på området, så det är bara att skicka iväg en förfrågan eller slå en signal så ska vi se till att reda ut alla frågetecken.

Kontakta oss
Publicerad:

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse.
Läs mer om våra cookies.